De Boekenkast: Duende

donquixoteSpanjeblog-medewerker Marco Queso leest alles wat los en vast zit over Spanje. Wekelijks vertelt hij ons iets over de boeken in zijn boekenkast. Deze week: Duende van Ivo Hermans.

DuendeMet het boek, Duende, brak de auteur Ivo Hermans (zie ook vorige week) definitief door als een ware Spanje-kenner in Vlaanderen. Duende wordt in de lage landen terecht gezien als een standaardwerk over Flamenco, geschreven door een niet-Spanjaard. Het boek handelt over de geschiedenis en de spirituele essentie van flamenco. Ivo Hermans is kunsthistoricus en archeoloog.

Over het boek: “Het boek ‘Duende’, de beheksing, vertelt de geschiedenis van de flamenco. Deze vreemde kunst als levenswijze schuilt al enkele eeuwen in sommige wijken van de Andalusische steden. Flamenco onstond uit de ziel van diverse marginale minderheden zoals ondergedoken moren, joden en zigeuners in de loop van de zeventiende eeuw. In de onherbergzame heuvels van de Andalusische sierras kwamen deze echo’s samen. Een eeuw later verbonden de gitanos en de bandoleros alles tot een kunstvorm en een levensstijl, die men ‘flamenco’ noemde. De trance-achtige beheksing bij de zang, de dans en de gitaar, heet duende. Zonder duende is flamenco zinloos en vaak niet meer dan wat handelswaar of flets vermaak. Flamenco is in essentie een diep gevoel en geen schools spel van pose en pasjes. De enige school voor flamenco is het leven zelf. Kwetsbaar en vrij.”

Ivo Hermans ontrafelt in puur reisverhaalstijl de complexe wereld van de muziek, de zang en de dans in Zuid-Spanje. Hij schetst een traject waar die passionele expressie nog in zijn zuiverste vorm aanwezig is. De verschillende stijlen en het jargon worden op een duidelijke manier uitgelegd. Dit boek geeft u een geraffineerde kijk in de diepe ziel van het Spaanse Zuiden. Tevens doorspekt de auteur het boek met historische feiten en kennis over Andalucía.

Voor iedereen die meer wil weten over de achtergronden, het milieu, de stijlen, de meesters en de 'Duende' van Flamenco is dit een echte aanrader. Dit soort informatie is, althans in het Nederlands, uniek.

Citaat:Hermans: “Flamenco heeft geen esthetisch doel. Het wil niet behagen, het wil ontroeren met vrij rauwe, zelfs vrij onbehaaglijke middelen. Wie zoekt naar schoonheid zit mis.”

Auteur: Ivo Hermans
Titel: Duende
Uitgeverij: EPO
Pagina’s: 194

Veel leesplezier!

Hasta luego, Marco 

Benieuwd naar meer boeken uit Marco's Boekenkast? Klik hier 

Lees ook:Gek op flamenco?
Lees ook:De Boekenkast: Maskers van de Zon
Lees ook:De Boekenkast: Ruiter in de storm
Lees ook:De Boekenkast: Juan Carlos (Paul Preston)
Lees ook:De Boekenkast: De Omweg naar Santiago

2 reacties op “De Boekenkast: Duende

  1. Marco Queso

    Compañia de Flamenco María José Franco – 19 september 2008

    Waar: Tropentheater (grote zaal) te Amsterdam

    Vastberaden, gracieuze flamencodans

    María José Franco (Cádiz, 1977) deed al eerder in het Tropentheater de lak van de vloer spatten met haar energieke en vastberaden flamencostijl. Zij kreeg les van diverse flamencogrootheden, waaronder danser en choreograaf Mario Maya. In 1992 nam hij haar op in zijn ‘compañia’.

    María José Franco verwierf ook faam als speciale gastdanseres bij het gezelschap van topdanser Antonio El Pipa. Zij treedt nu op met haar eigen groep in bezetting van gitaar, zang en palmeros.

    Aansluitend: Flamenco Dance Party in de Marmeren Hal met DJ Tiamaria.
    ———————————–

    Maria Jose Franco uit Cádiz, zette haar eerste danspasjes op vijfjarige leeftijd.
    Ze ging in de leer bij Angelito Gomez en Manolo Marin. Later ging ze zich vervolmaken bij grote figuren als Carmen Cortés, Matilde Coral, El Guïto, Manolete, La Yerbabuena, Antonio Canales en Mario Maya.

    Deze laatste nam haar als eerste op in diens “Compañia”, dit reeds in ’92.

    Haar harde werk werd beloond met een aantal zeer prestigieuze prijzen, zoals de 1e Prijs op het Festival de Las Minas in La Unión (Murcia) alsook de 1e Prijs op het Festival de Nîmes in Frankrijk. Ze was ook finaliste op de Bienal de Arte Flamenco in Sevilla.

    Ze kreeg haar plaats bij de Compañia Andaluza de Danza. Onder de leiding van Jose Antonio werd ze al snel soliste van het gezelschap. Met de Compañia trok ze gedurende vier jaar de ganse wereld rond met programma’s als “El Perro Andaluz”, “La Vida Breve”, “Picasso” en andere.

    Maria Jose Franco verwierf ook faam als “Bailaora Invitada” in het programma “Pasión y Ley” van Antonio El Pipa, danser waarmee ze vaak samenwerkte.

    Ondertussen stond ze met haar eigen gezelschap op de affiche van talloze, grote festivals zoals : Mont-de-Marsan, Bienal de Arte Flamenco 02, Festival de Jerez, Festival de la Buleria, Jueves Flamencos Cádiz en stond ze op de planken in Milaan, Rome, Parijs enz.

    De Compañia Maria Jose Franco komt naar ons met haar programma “CABALES”.
    Het Flamenco-dansspektakel “Cabales” bevat het unieke eerbetoon van Maria Jose Franco aan de Flamenco “Puro, Jondo” , vrij van alle buitenissigheden. Een zoektocht die ze omschrijft als een toenadering tot de “ware Flamenco” .

    “La Verdad Flamenca”

    Dit programma van Maria Jose Franco toont de rijkdom van een Flamenco die gevrijwaard blijft van alle overbodige franjes.
    Alleen dans, enkel zang, alleen gitaar……alleen Flamenco.

    Voor de gelegenheid kan Maria Jose Franco een beroep doen op een select gezelschap van Jerezaanse artiesten die al ruimschoots hun sporen hebben verdiend in de Flamencowereld.

    De steden Jerez en Cádiz, de bakermat van Flamenco, dienen als inspiratie voor Maria Jose Franco. Deze omgeving inspireerde haar tot het realiseren van dit ongekunsteld en hartelijk Flamencoprogramma.

    Een absolute aanrader voor eenieder die van Flamenco houdt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Marco Queso

    Manuel cuevas in Utrecht – 5 september 2008

    Manuel Cuevas & Jesus Zarria

    Holland Festival Oude Muziek

    Vrijdag 5 september | 20:00 | Locatie: RASA | kaartverkoop via de festivalkassa

    Ook nu nog klinkt in Spanje op kerkelijke feestdagen typisch Spaanse volksmuziek. Zoals de saeta in de Semana Santa ofwel de Goede Week, een vaak hartverscheurende, solistische klaagzang voor de lijdende Christus, de Maagd Maria of een andere plaatselijke heilige. Van persoonlijker aard is de smart die weerklinkt in de cante jondo (het diepe lied). In deze sobere en sombere flamenco legt de zanger zijn diepste zielenroerselen bloot. Zanger Manuel Cuevas wordt geroemd om zowel zijn saetas als zijn vertolking van het diepe lied. Hij wordt begeleid door gitarist Jesus Zarria.
    —————————————–

    Manuel Cuevas Rodriguez werd geboren in Osuna (Sevilla) in 1977.

    Van kindsaf aan is hij in de ban van de Cante. Iedereen in de schoot van zijn familie wijdt zich aan Flamenco.

    Hij rijgt snel de Premios op Saeta- en Flamencoconcursos aan elkaar.

    Zijn overwinning op het vermaarde Festival Cante de las Minas, waar hij de fel begeerde Lámpara Minera won, betekende zijn grote doorbraak .

    Hij is een trouwe dienaar van de pure essenties van de Cante. Zo weigert hij op te treden p’atras en wil hij alleen het podium op met Fernando Rodriguez, zijn vaste gitarist, als begeleider.

    Uniek is de kracht en het bereik van zijn stem waarmee hij het publiek keer op keer op handen krijgt.

    Manuel Cuevas is een Cante Jondo-zanger. Naast Seguiriyas, Soleares en Tonás heeft hij ook een voorkeur voor de Cantes de Levante. Zijn rijke repertoire bevat ook Fandangos, Bulerias, Malagueñas,…en zelfs Peteneras en Bamberas.

    Hij maakt indruk en kan ontroeren. Flamencologen hebben het over “een grote aanwinst voor de Arte Flamenco”.

    Gegarandeerd een aparte, niet te missen belevenis voor elke ware Aficionado !

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.