Spaanse supermarkten voeren prijzenoorlog

mercadonaDrie voor de prijs van twee. Veertig procent korting. Tien procent vaste klantenkorting. Blijvend in prijs verlaagd. Om de crisis het hoofd te bieden moeten de Spaanse supermarkten ervoor zorgen dat ze hun klandizie niet aan de concurrent kwijtraken. Zo kwam een prijzenoorlog op gang die zijn weerga niet kent.

Bijna alle Spaanse supermarktketens hebben er aan moeten geloven: agressieve prijsverlagingen blijken de enige methode om de verkoop te stimuleren. Deze week kondigde Carrefour aan 10.000 artikelen met 25 procent in prijs te zullen verlagen. Een woordvoerder van de sector: ´Iedereen doet er alles aan om de prijzen zo veel mogelijk te verlagen en zo de verkoop de stimuleren en te voorkomen dat klanten wegblijven.´ De Spaanse levensmiddelensector heeft sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen de eerste megaketens hun intrede deden in de woonwijken en kleine winkeliers langzaamaan het veld moesten ruimen, geen supermarktrevolutie van dit formaat meer gekend.

Het afgelopen jaar stegen de prijzen van levensmiddelen in alle Spaanse supermarkten als gevolg van de stijgende olieprijzen, die hogere transportkosten tot gevolg hadden. Bovendien werden veel producten duurder, omdat de kostprijzen stegen. Inmiddels zijn winkelwagentjes overal voor minder geld te vullen.

Mercadona was de eerste keten die eind vorig jaar aankondigde drastische prijsverlagingen te zullen doorvoeren en achthonderd artikelen uit de schappen te zullen halen. Maar het bleef niet alleen bij de Valenciaanse supermarktketen. Omdat steeds meer klanten de afgelopen maanden de traditionele supermarkten ontweken en hun inkopen deden bij discountstores zoals Lidl en de Spaanse Dia, volgden ook andere ketens het voorbeeld van Mercadona. Zo begon Lidl onder het motto ´Laat je niet bedriegen, kwaliteit is niet duur´ een grootschalige campagne die het imago van de winkel moet oppoetsen.

Carrefour is één van de meest agressieve ketens als het gaat om prijsverlagingen. Het Franse levensmiddelenbedrijf richt zich daarbij met name op produkten die tot de basisinkopen van hun klanten behoren, zoals melk, yoghurt en olijfolie. Op sommige lokaties plaatste het bedrijf zelfs reclameborden bij de ingang waarop de tekst te lezen is ´We zijn goedkoper dan de Mercadona´. Overigens werd door de Unie van Kleine Landbouwers uit Jaén een aangifte tegen Carrefour ingediend, omdat het bedrijf, evenals Dia, olijfolie van het eigen merk onder de kostprijs zou verkopen.

Lidl en Carrefour gingen bovendien ook openlijk de strijd aan met Mercadona door produkten die bij de Valenciaanse keten uit de schappen verdwenen, juist in het assortiment op te nemen. Natuurlijk tegen lagere prijzen.

El Corte Inglés, de supermarkt van dit warenhuis behoort tot het duurdere marktsegment, introduceerde eind vorig jaar het huismerk Aliada. Uit onderzoek blijken steeds meer Spanjaarden als gevolg van de crisis hun karretjes met zogenaamde ´witte merken´ te vullen. Bij de supermarktketen Dia bestaat de helft van het assortiment uit producten van eigen merk, bij Carrefour ligt dat percentage op ongeveer een kwart. Mercadona verkoopt voor 35 procent aan huismerkartikelen. Deze merkloze producten of huismerken zijn in sommige gevallen de helft (of zelfs nog meer) goedkoper dan de traditionele merken. In 1991 gaven de Spanjaarden gemiddeld slechts 7,7 procent van hun huishoudbudget uit aan witte merken, terwijl dat percentage in 2008 maar liefst dertig procent bedroeg. De sector verwacht dat dit jaar een recordjaar zal zijn voor de budgetartikelen.

De directeur van de Baskische keten Eroski, Constan Dacosta, waarschuwde een aantal maanden geleden voor de gevaren van de grootschalige prijsverlagingen. ´Als we allemaal aan de prijzenoorlog meedoen, zullen we uiteindelijk allemaal verliezen´, zo riep hij uit. Maar aan de prijzenoorlog valt niet te ontkomen. Momenteel verlaagt ook Eroski, ter ere van het veertigjarig bestaan van de levensmiddelengroep, de prijzen. Met kortingen van veertig procent.

Lees ook:Goedkoopste supermarkt van Spanje
Lees ook:Spanje neemt afscheid van plastic tas
Lees ook:Indirecte belastingen in Spanje omhoog
Lees ook:Mercadona blijft goedkoopste supermarkt in Spanje
Lees ook:De comeback van de peseta

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.